Απόψεις: Μια ψυχολόγος αναλύει το φαινόμενο της δυσλεξίας

0
33

— Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς είναι η δυσλεξία; Πρακτικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως πρόκειται για μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας νευροβιολογικής φύσης, που εκδηλώνεται με δυσκολίες στην εκμάθηση του γραπτού ή του προφορικού λογού, της ανάγνωσης και της γραφής σε παιδιά με φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη. — Σε τι ηλικία γίνεται συνήθως η διάγνωσή της; Για τι είδους σημάδια πρέπει να προσέχουν γονείς και εκπαιδευτικοί; Αρκετά παιδιά εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η δυσλεξία εκδηλώνεται με διαφορετικά συμπτώματα σε κάθε παιδί. Τα πρώτα συμπτώματα του συνδρόμου αφορούν δυσκολίες στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων, συλλαβιστό διάβασμα ή ανάγνωση χωρίς «χρώμα» και περιλαμβάνουν παραλείψεις γραμμάτων ή αντικαταστάσεις λέξεων.   Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται στην κατανόηση του κειμένου και στην απάντηση ερμηνευτικών, πραγματολογικών και ερωτήσεων γενίκευσης. Στον γραπτό λόγο παρατηρείται αδυναμία σωστής αντιγραφής γραμμάτων ή δυσκολία στην αποτύπωση σκέψεων. Παρατηρούνται πολλά ορθογραφικά λάθη, μη τήρηση των σημείων στίξης, τονισμού ή και παραλείψεις γραμμάτων. Τέλος, τα παιδιά με δυσλεξία αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μνήμη, όπως, για παράδειγμα, στην απομνημόνευση ονομάτων, χρονολογιών ή αλληλουχίας γεγονότων.   — Πού οφείλεται; Η ακριβής αιτιολογία του συνδρόμου της δυσλεξίας είναι άγνωστη. Ωστόσο, φαίνεται πως έχουμε να κάνουμε με μια νευρολογική διαταραχή, η οποία έχει τη βάση της στη δυσλειτουργία συγκεκριμένων σημείων του κατά τα άλλα φυσιολογικού εγκεφάλου. — Ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι μύθοι που σχετίζονται με τη δυσλεξία; Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από τη δυσλεξία. Καταρχάς, πως εκδηλώνεται σε παιδιά χαμηλής νοημοσύνης. Επίσης, επικρατεί η φήμη πως όλα τα παιδιά που στην αρχή της φοίτησής τους δυσκολεύονται στην ανάγνωση ή στη γραφή έχουν δυσλεξία. Σύμφωνα με έναν άλλο μύθο, τα παιδιά που μπερδεύουν το «3» με το «ε» ή είναι αριστερόχειρα παρουσιάζουν δυσλεξία. Tέλος, πιστεύεται πως η δυσλεξία προέρχεται από ψυχολογικά αίτια ή πως θεραπεύεται. — Ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με δυσλεξία με ποιον τρόπο συνεχίζει την εκπαίδευσή του; H πρώιμη ανίχνευση της δυσλεξίας είναι υψίστης σημασίας για το μέλλον των παιδιών, καθώς μας επιτρέπει να οργανώσουμε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του εκάστοτε παιδιού. Ταυτόχρονα, με την κατάλληλη επικοινωνία με το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον μαθαίνουμε στα παιδιά να λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο, χρησιμοποιώντας άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου, οι οποίες είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένες.   — Πώς μπορεί να επηρεάσει τη ζωή ενός ενήλικα η δυσλεξία; Γενικά, η δυσλεξία στον ενήλικα χαρακτηρίζεται τόσο από μαθησιακές δυσκολίες ανάλογες με αυτές της παιδικής ηλικίας όσο και από δυσκολίες στην πλήρη κοινωνική του προσαρμογή στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο θα επιλέξει να ενταχθεί. Ανάλογα με τη βαρύτητα της δυσλεξίας, ένας ενήλικας ενδέχεται να μην ασχοληθεί με επιστήμες ή εργασίες που απαιτούν μελέτη κειμένων.   — Τι θα συμβουλεύατε γονείς και παιδιά με συμπτώματα δυσλεξίας; Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, η πρώιμη ανίχνευση της δυσλεξίας είναι μεγάλης σημασίας. Όταν το οικογενειακό ή σχολικό περιβάλλον του παιδιού αναγνωρίσει κάποια συμπτώματα, πρέπει να απευθυνθεί σε σύγχρονα κέντρα διάγνωσης και θεραπείας διαταραχών του λόγου, της κίνησης, των μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και των ψυχικών διαταραχών, όπως το Bright Μinds (τηλ. 213 0433487), ώστε το παιδί να αξιολογηθεί από έμπειρους και εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς. Εκείνοι θα είναι σε θέση να προτείνουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης και ταυτόχρονα να ενθαρρύνουν και να καθοδηγήσουν το παιδί ώστε να βελτιώσει τις επιδόσεις του στο σχολείο, να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του.

H ψυχολόγος – ειδική παιδαγωγός Βασιλική Σαμαρά

Πηγή: www.lifo.gr