Πέντε έργα της Βορειοδυτικής και Κεντρικής Ελλάδας, που ενδιαφέρουν άμεσα την Ήπειρο, περιλαμβάνονται στη λίστα των 35 μεγαλυτέρων έργων υποδομής που κατασκευάζονται σήμερα στην Ελλάδα. Πρόκειται για την Ιόνια Οδό, τον Ε-65 τμήμα Αντίρριο Ιωάννινα, τον αυτοκινητόδρομο Άκτιο – Αμβρακία, την Β’ και Γ’ φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας και το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων. Η σχετική λίστα, που δημοσιεύτηκε από το ypodomes.gr, οδηγεί σε ιδιαίτερα χρήσιμα συμπεράσματα.
Πολλά από τα έργα αυτά, εξελίσσονται με πολύ αργούς ρυθμούς καθώς η κατασκευή τους «μετρά» ακόμη και δέκα χρόνια, ενώ η ολοκλήρωσή τους παραπέμπεται επίσης σε βάθος χρόνου. Η επιμήκυνση της αποπεράτωσής τους οφείλεται τόσο σε έλλειψη πόρων (κυρίως για όσα χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους, όπως π. χ. το αεροδρόμιο Ιωαννίνων), αλλά και σε προβλήματα σε μελέτες (και εδώ το αεροδρόμιο Ιωαννίνων είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα).
Πρόσθετες καθυστερήσεις σε ορισμένα έργα, έχουν προκληθεί από τις συχνές κυβερνητικές αλλαγές, αφού σχεδόν κάθε νέος υπουργός θέλει να αφήσει το δικό του «στίγμα». Το είδαμε με την τελευταία αμιγώς Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, που οδήγησε σε «τέλμα» τους πρώτους κυρίως μήνες ανάληψης της εξουσίας, τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, αλλά το ζήσαμε πιο έντονα με τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όταν άλλοι κορυφαίοι υπουργοί χαρακτήριζαν τα έργα «φαραωνικά», και άλλοι έβαζαν εμπόδια στις συμβάσεις παραχώρησης.
Τελικά αρκετά από τα μεγάλα έργα κινούνται πλέον με ταχείς ρυθμούς (Ιόνια Οδός, Ε-65), άλλα όμως εξακολουθούν να «καρκινοβατούν» και η ολοκλήρωσή τους πηγαίνει ολοένα και πιο πίσω. Αυτό αφορά τόσο το αεροδρόμιο Ιωαννίνων (και παρά τις περικοπές στο φυσικό αντικείμενό του), όσο και στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Ο χρόνος που χάθηκε παρέσυρε μαζί του και ένα μεγάλο κεφάλαιο προσδοκώμενης ανάπτυξης της Ηπείρου. Η πλέον όμως αρνητική εξέλιξη, αφορά τη μη προώθηση των άλλων μεγάλων έργων που έχει ανάγκη η Ήπειρος, με την επίκληση- αν και δεν θα έπρεπε- των ημιτελών έργων. Είναι συνηθισμένη η έκφραση κυβερνητικών παραγόντων- όχι μόνο σημερινών- όταν τους τίθεται το ζήτημα: Να τελειώσουν πρώτα αυτά, και μετά βλέπουμε…
Ο χρόνος όμως είναι αμείλικτος και η Ήπειρος δεν μπορεί να χάσει κι άλλες δεκαετίες, προκειμένου να ολοκληρωθεί το βασικό δίκτυο υποδομών της. Πρέπει και τα εν εξελίξει έργα να προωθηθούν το ταχύτερο δυνατό, αλλά και άμεσα να προχωρήσει η υλοποίηση νέων, όπως είναι οι κάθετοι οδικοί άξονες Κακαβιά- Ιόνια Οδό, Πρέβεζα- Ιόνια Οδός, Εγνατία οδός- Πρέβεζα, ο παραλιακός άξονας Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα, η οδική σύνδεση Άρτας- Θεσσαλίας, η ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου, η κατασκευή υποδομών για δίκτυο φυσικού αερίου κλπ.
Πρόκειται για μια νέα γενιά έργων, η οποία για να υλοποιηθεί πρέπει να αξιοποιηθούν νέα χρηματοδοτικά μοντέλα, όπως οι συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτών. Κι εδώ ίσως έγκειται και το μεγαλύτερο πρόβλημα με τη σημερινή Κυβέρνηση, καθώς υπάρχουν υπουργοί – και μάλιστα συναρμόδιοι-που είναι απόλυτα απρόθυμοι να προωθήσουν τέτοιου είδους λύσεις.