Η αρχαία Νικόπολη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους στην Ήπειρο, ίσως τον σημαντικότερο μετά την Δωδώνη. Ωστόσο, ο χώρος αυτος, μέχρι και σήμερα, δεν έχει καταφέρει να ενταχθεί στην λίστα των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο, και παραμένει στην λίστα των υποψήφιων προς ένταξη μνημείων της χώρας μας, μαζί με άλλα 13 προς ένταξη μνημεία μας. Κύριο εμπόδιο για την ένταξη της Νικόπολης στα μνημεία της Ουνέσκο, αποτελεί η ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου της ρωμαϊκής πόλης, με την κατάργηση της εθνικής οδού που τον διασχίζει.
Ο αρχαιολογικός χώρος της Νικόπολης
Η Αρχαία Νικόπολη ήταν πόλη της Ηπείρου που ιδρύθηκε από τους Ρωμαίους στη νοτιοδυτική Ήπειρο κοντά στην σημερινή Πρέβεζα. Ο αρχαιολογικός της χώρος αποτελεί σήμερα την μεγαλύτερη σε έκταση αρχαία πόλη της Ελλάδας, είναι επαρκώς προστατευμένος νομοθετικά από τη δόμηση, με σχετική νομοθετικη διάταξη, και, φυσικά επισκέψιμος. Στο μέγεθός της τη Νικόπολη συναγωνίζονται το αρχαίο Βουθρωτόν στη σημερινή Αλβανία και το αρχαίο Δίον στο Νομό Πιερίας.
Η προσπάθεια για την παράκαμψη της εθνικής οδού
Η προσπάθεια για την κατάργηση του περάσματος της εθνικής οδού μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο έχει εκκινήσει ήδη από την δεκαετία του 2000, ως ένα από τα μεγάλα αιτήματα της περιοχής. Το 2006, η επιστημονική επιτροπή της Νικόπολης εκπόνησε ένα μάστερ πλαν και τρία χρόνια μετά, το 2009, ακολούθησε η ανάθεση σχετικής μελέτης από την τότε κρατική Περιφέρεια Ηπείρου. Το 2011 ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού ότι «προχωράει το σχέδιο ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της Νικόπολης στην Πρέβεζα, έκτασης 13.500 στρεμμάτων, που αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη αρχαία πόλη της Ελλάδας. Με την έγκριση της τροποποιημένης πρότασης συγκοινωνιακών έργων ανάδειξης του αρχαιολογικού πάρκου της Νικόπολης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, υποβαθμίζονται και βελτιώνονται οδοί, με στόχο την ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου, ενώ δημιουργούνται τέσσερις προσβάσεις, χώροι στάθμευσης και ισόπεδοι κόμβοι, καθώς και μια υπόγεια διάβαση πεζών».
Το έργο
Φθάνουμε λοιπόν στις μέρες μας, όπου, τελικά, το έργο με τίτλο «Παράκαμψη Νικόπολης- Συγκοινωνιακά έργα ανάδειξης Αρχαιολογικού χώρου Νικόπολης» εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020» με συνολικό προϋπολογισμό 17.592.815,32 ευρώ. Με την κατασκευή του έργου σε τρία έτη (ημερομηνία ολοκλήρωσης έχει τεθεί η 29/12/2023) επιτυγχάνεται τόσο η ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου, όσο και η κατασκευή νέας σύγχρονης οδικής εισόδου για την πόλη της Πρέβεζας. Πρόκειται για έργο με την υλοποίηση του οποίου παρακάμπτεται η ημερήσια κυκλοφορία από τον Αρχαιολογικό χώρο, χωρίς ταυτόχρονα να αποκόβεται η πρόσβαση σε αυτόν. Παρακάμπτεται, κατ’ ουσίαν, η συνεχής κυκλοφορία οχημάτων και βαρέων οχημάτων που κινούνται στην Ε.Ο. Ηγουμενίτσα – Πρέβεζα και ταυτόχρονα ενισχύεται με την κατασκευή κόμβων διαφόρων τύπων η ασφαλής πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο και στους όμορους οικισμούς των οχημάτων.
Το έργο εντάχθηκε στο πρόγραμμα της πολιτικής συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης ΕΣΠΑ 2014 – 2020 τον Μάρτιο του 2020 και ήδη έχουν εκκινήσει οι πρώτες διαδικασίες για την εκκίνηση των υποέργων, όπως για παράδειγμα η πρόσληψη τεχνικού συμβούλου τον Ιούνιο του 2020 από την επιχείρηση ύδρευσης της Πρέβεζας, για την ωρίμανση της μελέτης κατασκευής του υποέργου “Μετατόπιση Δικτύου ΔΕΥΑΠ”.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύεται στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή δίπλα μας» με την οικονομική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα άρθρα των δημοσιογράφων στο πλαίσιο του έργου «Η Πολιτική Συνοχής δίπλα μας» είναι ανεξάρτητα από τις απόψεις της ΕΕ και το περιεχόμενο δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
[…] […]
Comments are closed.